Εισαγωγή
Πολλές είναι οι φορές που έχουμε παρατηρήσει νέα παιδιά (και όχι μόνο) να μην έχουν έρθει σε επαφή με την ελληνική μας παράδοση. Να ακούνε ένα τραγούδι στο ραδιόφωνο και να θέλουν να συντονιστούν με έναν σταθμό πιο μοντέρνο. Να παρευρίσκονται σε παραδοσιακά γλέντια ή σε συνεστιάσεις γάμων και βαπτίσεων και να κοιτάνε αποστασιοποιημένα ή και αδιάφορα πολλές φορές.
Είναι βέβαιο πως δεν ευθύνονται τα ίδια τα παιδιά και πολλές φορές δεν ευθύνονται και οι γονείς τους γι’ αυτή την αποστασιοποίηση. Μεγάλο μερίδιο ευθύνης φέρουμε κι εμείς οι δάσκαλοι, αφού προσπαθούμε καθημερινά να μεταφέρουμε πληροφορίες και όχι βιώματα αξιών.
Με αφορμή αυτές τις σκέψεις και αφετέρου την επιθυμία κι άλλων συναδέλφων να προωθήσουν και να εντάξουν σε ένα μέρος της διδακτικής τους ύλης τη γνωριμία με την Ελληνική μας παράδοση πήραμε την απόφαση να υλοποιήσουμε το παρόν πρόγραμμα.
Σκοπός μας ήταν:
• να μελετήσουν οι μαθητές την ελληνική παραδοσιακή τέχνη
• να μάθουν παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια και χορούς από διάφορες περιοχές της Ελλάδας
• να μελετήσουν την ιστορία του δημοτικού τραγουδιού
• να ευαισθητοποιηθούν για τη διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς
• να εργαστούν ομαδικά
• να εκφραστούν δημιουργικά
• και να βιώσουν την «τέχνη» στο σχολείο!
Για την εφαρμογή αυτού του προγράμματος αποφασίστηκε να στηριχθούμε στη μέθοδο « PROJECT». Για την εκπόνηση του προγράμματος ακολουθήσαμε τις εξής φάσεις:
Προγραμματισμός δραστηριοτήτων:
Ομάδες εργασίας , σκοποί και στόχοι της εργασίας μας, ανάλυση θεματικών ενοτήτων και ανάληψη εργασιών.
Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων :
Συλλογή πληροφοριών μέσω ηλεκτρονικών επισκέψεων σε διάφορους ιστότοπους, σύνθεση των πληροφοριών, ζωντανή παρουσίαση και ακρόαση παραδοσιακών οργάνων, ερωτηματολογίων, ζωγραφίζοντας σκηνές της ελληνικής καθημερινότητας και παραδοσιακών ενδυμασιών από διάφορα μέρη της Ελλάδας, εκμάθηση δημοτικών τραγουδιών και εκμάθηση παραδοσιακών χορών.
Αξιολόγηση :
Αξιολόγηση από τους μαθητές και τους υπεύθυνους δασκάλους καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
H Υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Ουρανία Καββαδία - Μουσικός
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί
Κων/να Νικολοπούλου – Μουσικός,
Κατερίνα Τσινιά – Φυσικής Αγωγής,
Άγγελος Ευθυμίου – Εικαστικός,
Θεανώ Γαζάκη - Πληροφορικής